22 Kasım 2013

Kanye Kardashian























Müzik sektörünün daha doğrusu film sektörünü de kapsayan eğlence sektörünün, tarihe göz attığınızda bunalım dönemlerini hep cinselliği öne çıkararak atlattığını görebiliriz; fakat bu sefer müzik bir hayli dibe vurmuş olacak ki yarışın nereye varacağını kestirmek gerçekten güç. Müzisyenden, performanstan çok "et" gösteren videolar 300 milyondan fazla tık alırken, aynı şarkının canlı versiyonunun videosu 10 milyonu bulamayabiliyor. Kadının cinsel meta olarak görülmesi ve kullanılması, üzerinden siyaset yapılması ya da para kazanılması  sadece ülkemize özgü bir durum değil. Günümüz pazarlama dünyasında kadın bedeni hızla daha "baştan çıkarıcı" konumlandırılırken, işlerdeki nitelik hızla önemini yitiriyor. Takip edenler hatırlayacaklardır; bu konuya aslında Eylül ayında yazdığım "Algına Tasma Taktırma" başlıklı yazımda biraz değinmiştim.

Sürecin hızlanmasında son fitili ateşleyen Miley Cyrus oldu desek yeridir. Kısa süre önce vatanı "Özgürlükler Ülkesi" A.B.D.'de bile büyük şok yaratan yeni imajıyla tartışma konusu olmuştu. Babası, "Achy Breaky Heart" şarkısıyla hatırlayacağınız, dünya çapında 20 milyondan fazla albüm satan, son yıllarda ise kendini dini müziğe vermiş, bir zamanların country yıldızı Billy Ray Cyrus topa tutulmuş; sektördeki dengeleri yerinden oynatan "Wrecking Ball" klibi de tartışmaların üstüne tüy dikmekte gecikmemişti. 

Hani bu durumun A.B.D.'de neden bu kadar tartışıldığını anlamakta zorlanırsanız, şöyle bir örnek eminim anlamanıza yardımcı olacaktır. "Wrecking Ball" klibinde bizim hanım hanımcık Türk Halk Müziği sanatçımız Zara'nın oynadığını hayal edin! Aynı Katy Perry gibi, ailesi tarafından koyu bir hristiyan olarak yetiştirilen ve yakın zamana kadar "örnek evlat" olarak görülen bir figürün daha böyle radikal bir değişime gitmesi hak verirsiniz ki genlerinde hep aşılmaz bir WASP takıntısı olan Amerikalılar için yeterince şok edici.

Açıkçası, Miley'nin MTV Müzik Ödülleri gecesinde Thicke ile yaptığı "edepsiz gösteri"yi dişlerini sıkarak izlerken objektiflere yakalanan Rihanna'dan -ki sektörün en cesurlarından olduğu şüphe götürmez- "Pour It Up" gibi bir klip bekliyordum. Tabiri caizse bulduğunu yutan, doymak bilmez, "eğlence tanrısı"nı beslemekle görevli, sektörün sadık hizmetkarları olan prodüktörler, üzerinde her fantezilerini deneyebilecekleri cesur, yeni ve taze birini bulmuştu. Rihanna daha fazla ne kadar açılabilir ki diye beklerken "What Now" ile s.dik yarışına devam etmeyeceğini ilan etti; ve olanları uzaktan izleyen tartışmasız "Diva" Beyonce ablasının çizgisine çekildi. İyi de etti.

Bugüne kadar sektörün gittiği noktaya dikkat çeken en sert eleştirel "açılımı" 2000 yılında, MTV ve BRIT ödüllü "Rock Dj" şarkısına çektiği kliple Robbie Williams'ın yaptığını düşünürüm. O zamanların, belki de tüm zamanların en çok arzulanan erkek figürlerinden olan Robbie Williams klip boyunca etrafında dönen kadın hayranlarının ilgisini taze tutabilmek için vermeye devam eder, fakat üzerinde verecek bir şeyi kalmadığında sırasıyla önce derisini vücudundan sonra da etini iskeletinden ayırarak hayranlarına fırlatır. Klibin sonunda, doyan hayranlar ortadan kaybolurken yanında sadece müziği yapan Dj hatun kişi kalır.






































Yazıya sebep olan klipte ise, geçenlerde Obama'nın verdiği bir örnekte çiftin adlarını kullanmasına sinirlenip "benim ve kadınımın adını ağzına alma" diyerek A.B.D. başkanı Barack Obama'ya posta koyan Kanye West'i eşi Kim Kardashian ile görüyoruz. Obama-West gerginliği eskiye dayanıyor. Hatırlarsanız Kanye West, 2009 MTV Video Müzik Ödülleri'nde en iyi video ödülünü alan Taylor Swift'in elinden mikrofonu kapıp ödülü hak edenin "Single Ladies" klibiyle Beyonce olduğunu söyleyerek herkesi şok etmişti. Obama ise bir röportaj öncesi kameraların kayıtta olmadığını düşünerek konuyla ilgili fikrini, Kanye West için eşek herif anlamına gelen "Jackass" kelimesini kullanarak ifade etmiş; ve bu internette yayılınca aralarında bir gerginlik oluşmuştu. Artan gerginlik nereye varır bilinmez ama Amerikalıların çoğu Kanye'yi kendini bilmez ve "jackass" olarak görmeye devam ediyor gibi. 

Neyse, Kanye West "Bound 2" adlı şarkısına çektiği ve "kadını" Kim Kardashian'ın üstsüz olarak arz-ı endam ettiği son "explicit" yani açık saçık klibiyle bu çılgın "et savaşına" göbekten dalıyor. Henüz 3. gününde 3 milyon tık'a ulaşmak üzere olan klip bakalım Kanye West'i ve "kadını"nı nereye koyacak?

Şarkı mı? Nasıl mı?

Bilmem! Önemli mi?

Follow my blog with Bloglovin